Wanneer u een Youngtimer (auto van 15 jaar of ouder) rijdt, dan mag u 35% van de huidige waarde in het economisch verkeer (WEV) bij uw inkomen optellen. Ondanks dit hoogste bijtellingspercentage is dit zeer interessant. Voor auto's jonger dan 15 jaar wordt 22% bijtelling berekend over de nieuwprijs inclusief BTW, BPM en opties, waardoor u netto veel duurder uit bent.
Ook hybride en extra schone/zuinige voertuigen worden net zo zwaar belast als alle overige auto's. Enige uitzondering voor volledig elektrische aangedreven auto's; voor deze voertuigen geldt een 4% bijtellingspercentage en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM.
Ondernemers met "een auto van de zaak" dienen rekening te houden met de BTW correctie. Deze is door de overheid in het leven geroepen omdat u zowel privé- als zakelijke kilometers rijdt. De correctie is ervoor om de kilometers die u privé rijdt (en waar u dus geen BTW over terug kunt vorderen) te corrigeren.
1. Als u een auto heeft gekocht via de "marge" regeling (u heeft bij aankoop geen BTW kunnen verrekenen) dan dient u 1,5% over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
2.Als u een auto heeft gekocht via de "BTW" regeling (u heeft bij aankoop wel BTW kunnen verrekenen) dan dient u 2,7% over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
Wanneer u dit forfait betaalt mag u alle BTW voor alle gemaakte autokosten (brandstof / onderhoud /(winter)banden / accessoires etc.) terugvorderen.
U kunt er ook voor kiezen de werkelijke verhouding privé / zakelijke kilometers middels een sluitende kilometerregistratie aan te tonen. U kunt dan de BTW naar rato van het percentage zakelijke kilometers terugvorderen over de gemaakte autokosten.
@auto_timon_uden